Závěrečné prohlášení Alexise Goosdeela, výkonného ředitele agentury EUDA, u příležitosti ukončení jeho desetiletého mandátu
, rubrika Press centrum
Evropa a drogy – změny, výzvy a vyhlídky do budoucna. Message from the Executive Director No 1/2025; Lisabon,12.12.2025. Plné znění Prohlášení A. Goosdeela v českém překladu.
[Zdroj: Závěrečné prohlášení Alexise Goosdeela, výkonného ředitele agentury EUDA, u příležitosti ukončení jeho desetiletého mandátu; https://www.euda.europa.eu; citujeme v plném znění]
Na závěr svého desetiletého působení ve funkci výkonného ředitele Agentury Evropské unie pro drogy (EUDA) bych rád nabídl osobní zamyšlení nad desetiletím, které se vyznačovalo hlubokou proměnou.Tyto roky byly poznamenány krizemi a nejistotou: velkými teroristickými útoky v Evropě, mimořádnou migrační situací, nestabilitou v sousedních regionech, brexitem, pandemií covidu-19 a v poslední době válkou na Ukrajině a dalším novým geopolitickými napětím. Každá z těchto událostí ovlivnila veřejné zdraví, bezpečnost a sociální soudržnost. Na pozadí těchto skutečností se fenomén drog v Evropě vyvíjí tempem a v rozsahu, který jsem za 35 let své práce v této oblasti nezažil.
Desetiletí velkých změn
Když jsem v roce 2016 začínal svůj mandát, hlavní problémovou drogou byl stále heroin a každý týden jsme odhalili zhruba dvě nové psychoaktivní látky. Zatímco již dříve se inovace v syntetické chemii zrychlovaly, dnes je situace radikálně odlišná. Za posledních 27 let identifikoval systém včasného varování EU před novými psychoaktivními látkami více než 1 000 dříve neznámých látek a každý rok se jich na trhu někde v Evropské unii znovu objeví přibližně 400-450. To odráží mimořádnou dynamiku nelegálního trhu s drogami a rostoucí složitost toho, co musíme sledovat.
Nejvýznamnější změnou je však exponenciální nárůst výroby kokainu a obchodování s ním. Tento trend začal v době mírových jednání v Kolumbii a vyvinul se v bezprecedentní fenomén. Kokain v Evropě je dnes dostupnější, levnější a účinnější než kdykoli předtím. Jeho rekordní příliv prostřednictvím námořních kontejnerů zásadně změnil operační prostředí pro celní, donucovací a soudní orgány. Souběžně s tím se v rámci EU rozšířila výroba syntetických drog (amfetaminů, metamfetaminů, extáze) podporovaná chemickými prekurzory pocházejícími ze zahraničí a usnadněná stále sofistikovanější logistikou zločineckých organizací.
Tato „hyperdostupnost" drog přispěla k zásadní proměně spotřebních vzorců. Užívání více látek se stalo normou a stále více se stírá hranice mezi nelegálními drogami, neklasifikovanými látkami a zneužívanými léky. Mnoho lidí dnes užívá návykové látky nejen pro zábavu, ale také pro zvládání stresu, úzkosti nebo tlaku na výkon - což odráží širší krizi duševního zdraví, která postihla zejména mladé lidi a která se v období pandemie covidu-19 ještě prohloubila. Ne všechny tyto látky jsou drogami a ne všechny jsou stejně nebezpečné, což znamená, že musíme změnit náš přístup: nemůžeme všechny uživatele považovat za zločince nebo „drogově závislé", proto potřebujeme nový model, který bude lépe zohledňovat stále složitější situaci.
Vývoj organizovaného zločinu
Toto desetiletí také ukázalo, do jaké míry se organizovaný zločin přizpůsobil, rozšířil a diverzifikoval. V době, kdy se většina pozornosti Evropy soustředila na boj proti terorismu, zločinecké sítě posilovaly svůj vliv. Jak jsme ukázali v našich prvních Zprávách o drogovém trhu EU, obchod s drogami již představoval nejméně 30 % příjmů organizovaného zločinu v Evropě. Změnil se však rozsah a složitost těchto organizací a jejich geografické pokrytí.
Zločinecké skupiny globalizovaly své aktivity a nyní působí současně v regionech svého původu, v členských státech EU i v zemích produkujících drogy. Nárůst kokainu zesílil konkurenci, což s sebou přineslo nárůst násilí souvisejícího s drogovým trhem a eskalaci kriminálních aktivit. Významným trendem je vznik „zločinu jako služby", kdy specializované sítě poskytují vše od výstavby laboratoří v průmyslovém měřítku až po nákup chemikálií, logistiku a násilí na zakázku. Významná vyšetřování v posledních letech odhalila nebývalou úroveň koordinace mezi skupinami působícími napříč kontinenty.
V Evropě se výrazně zvýšil počet odhalených laboratoří na výrobu syntetických drog - včetně zařízení s průmyslovou výrobní kapacitou. Některé vykazují známky externí technické podpory nebo mezinárodních vazeb. Mladí lidé jsou verbováni prostřednictvím sociálních médií a přepravováni přes hranice, aby páchali násilné činy. Tento vývoj podtrhuje přizpůsobivost a bezohlednost zapojených sítí.
Složitější mezinárodní prostředí
Mění se také mezinárodní prostředí. Zatímco hlavními producenty kokainu jsou stále Kolumbie, Peru a Bolívie, přesun trestné činnosti hluboce zasáhl i sousední země včetně Ekvádoru. Obtížně kontrolovatelné hranice a zavedené koridory pro pašeráky vytvořily nová zranitelná místa.
Situace v oblasti výroby a obchodování s amfetaminem a metamfetaminem v jiných regionech, jako je Blízký východ a Střední Asie, se rovněž rychle mění, a to jak v důsledku strukturálních změn v konkrétních zemích nebo regionech, tak i jako jejich hnací síla. Například pád Asadova režimu v Sýrii odhalil významnou míru zapojení nejvyšších představitelů státních orgánů do výroby druhu amfetaminu s názvem captagon a do obchodování s ním.
Dalším příkladem globálního dopadu místních rozhodnutí je zákaz produkce opia režimem Talibánu v Afghánistánu a jeho pravděpodobný dopad na evropský trh s heroinem a syntetickými opioidy. Předpokládá se, že účinnost zákazu opia může mít dominový efekt v Evropě a vyvolat nedostatek heroinu, který by mohl vést k přechodu na užívání syntetických opioidů - skupiny nových látek, které jsou v posledních deseti letech v USA zodpovědné za více než 100 000 úmrtí v důsledku předávkování ročně.
V této souvislosti je strukturovaná mezinárodní spolupráce stále nezbytná, a to jak na politické, tak na operativní úrovni. V posledních deseti letech se posílila spolupráce mezi EU a dalšími regiony světa, jako je Latinská Amerika a Karibik, západní Balkán a střední Asie.
Politický dialog s klíčovými partnerskými zeměmi - zejména o chemických prekurzorech a trendech v oblasti syntetických drog - se prohloubil a bude mít stále větší význam pro řešení propojeného a rychle se vyvíjejícího globálního trhu. Rozšířila se také spolupráce na operativní úrovni, a to prostřednictvím zvláštních programů, jako je EU-ACT nebo El PAcCTO, a také mezi agenturami EU a partnerskými zeměmi a mezi evropskými a vnitrostátními policejními silami a celními složkami.
Měnící se vzorce zdravotních a sociálních škod
Měnící se situace v oblasti drog se prolíná s širšími sociálními zranitelnostmi. Evropa čelí naléhavému problému v oblasti duševního zdraví, zejména u mladých lidí. Již před pandemií covidu-19 bylo patrné zvyšování úrovně psychické zátěže - pandemie a následné narušení vzdělávání a společenského života tyto problémy ještě prohloubily. V této souvislosti se užívání návykových látek často stává mechanismem zvládání stresu.
Jedním z obzvláště závažných problémů je závislost na kokainu. Důkazy ukazují, že mezi prvním užitím a první žádostí o léčbu uplyne přibližně 12-13 let. Vzhledem k tomu, že dostupnost kokainu v Evropě před sedmi až osmi lety prudce vzrostla, musíme se připravit na výrazný nárůst poptávky po léčbě. Evropa však stále postrádá široce účinné léčebné protokoly pro závislost na kokainu a stimulantech a není k dispozici dostatek specializovaných služeb. Investice do výzkumu, inovací a kapacit služeb jsou nyní naléhavé, přičemž právě v této oblasti může EU něco změnit.
Opioidy a syntetické opioidy jsou však i nadále velkou hrozbou. I když je naše průměrná úroveň reakcí celkově poměrně dobrá, existují značné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi a regiony a mezi EU a některými jejími sousedy, jako jsou země západního Balkánu.
Hlavními oblastmi, které je třeba zlepšit, jsou přijetí a provádění standardů kvality léčby, vývoj preventivních programů pro jednotlivce a jejich komunity, které budou více založeny na důkazech, a návrh a rozšíření programů minimalizace škod, které budou lépe přizpůsobeny současným a budoucím rizikům a škodám.
Například osm z 27 zemí EU dosud nepřijalo žádná opatření pro podávání naloxonu v případě předávkování opioidy. V době, kdy všichni sledujeme epidemii úmrtí souvisejících s opioidy v Severní Americe, je vyjádření obav legitimní, ale přijetí správných rozhodnutí v očekávání možného vypuknutí epidemie v EU je zásadní pro zajištění její připravenosti.
V posledních 30-40 letech bylo v EU dosaženo pozoruhodného pokroku, a to díky zavedení a začlenění minimalizace škod jako klíčového principu moderní a vyvážené protidrogové politiky. Díky navržení opatření ke snížení rizik a škodlivých důsledků užívání drog tyto služby zachránily životy a nabídly lepší životní podmínky klientům, na které se opatření záměrně zaměřovala. Pokud chce být EU připravena čelit novým výzvám, bude nezbytné zapojit do diskuse osoby užívající drogy a jejich rodiny.
Ztratila Evropa kontrolu?
Rozsah obchodování s drogami a nárůst organizovaného zločinu přirozeně vyvolávají otázku, zda Evropa ztrácí kontrolu. Moje odpověď je jasná: Evropa bitvu neprohrála. Výzva, které čelíme, je však obrovská a kolektivní akce je nezbytností.
Letošní rok je důležitým mezníkem: přijetí nového akčního plánu EU proti obchodu s drogami spolu s obnovenou protidrogovou strategií EU. Tyto nástroje zavádějí konkrétní a koordinovaná opatření, která byla vypracována ve spolupráci s členskými státy a jsou doprovázena důkladným monitorováním. Přístavy v celé Evropě posilují svou bezpečnost a koordinaci prostřednictvím Evropské aliance přístavů. Posilují se také soudní opatření, včetně zřizování specializovaných soudů v zemích jako je Francie a Belgie.
Přesto musíme uznat, že kapacity státu jsou napjaté. Série krizí vedla ke snížení veřejných rozpočtů, zatímco zločinecké sítě se staly silnějšími, bohatšími a propojenějšími. Obnovení rovnováhy bude vyžadovat trvalé investice nejen do vymáhání práva, celních orgánů a justice, ale také do prevence, léčby, sociální podpory a komunitního rozvoje.
Posílení odolnosti a spolupráce
Korupce je stále přetrvávající hrozbou. Zločinecké organizace se rychle přizpůsobují - jakmile přístavy zpřísní systémy kontroly přístupu, přesouvají svou pozornost na jiné klíčové role, například na plánovače logistiky. V některých zemích bylo vyhrožováno pracovníkům justice a vězeňské služby. Zkušenosti z Itálie ukazují, že pro znovuzískání území a obnovení důvěry ve veřejné instituce je nezbytná silná nezávislost soudů a specializované struktury pro boj s mafií.
Musíme si také uvědomit, že v mnoha evropských městech jsou čtvrti, které se s problémy spojenými s drogami potýkají již desítky let. Nedávný nárůst násilí často odráží základní sociální a ekonomickou zranitelnost. Součástí naší dlouhodobé strategie musí být posilování odolnosti komunit, zlepšování životních podmínek a nabízení příležitostí mladým lidem.
Výhled do budoucna
Brexit narušil dlouholetou vědeckou a operativní spolupráci, ale jsem rád, že jsme nyní dokončili obsah nové dvoustranné dohody o spolupráci se Spojeným královstvím. Jakmile bude formálně schválena, obnoví strukturovanou spolupráci v klíčových oblastech, jako jsou včasné varování, nové drogy, škody a komunitní intervence. Jedná se o důležitý krok pro obě strany.
Na konci svého mandátu jsem hluboce vděčný za odhodlání kolegů a partnerů z celé Evropy i mimo ni. Jsem i nadále přesvědčen, že Evropa disponuje nástroji, znalostmi a partnerstvími potřebnými k tomu, aby se postavila výzvám, které před ní stojí. Hrozba, kterou představuje moderní fenomén drog, je mnohostranná - kriminální, sociální a související s veřejným zdravím. Její řešení vyžaduje jednotu, realismus a odhodlání, jakož i schopnost inovovat a přizpůsobovat se.
To, co však zaručí náš úspěch, jde daleko nad rámec zdrojů, nástrojů a financování. Bude to naše odhodlání dodržovat své hodnoty, model společnosti založený na demokracii a dodržování základních práv všech evropských občanů, včetně lidí, kteří užívají jakékoli látky. Model, který staví do centra člověka, jehož cílem je zajistit blahobyt všech a který podporuje dialog, respekt a oceňování rozdílnosti.
K tomu přispívá naše evropská agentura od svého založení v únoru 1993 pod názvem Evropské monitorovací centrum pro drogy a drogovou závislost, kdy začala poskytovat údaje, informace a analýzy, které umožňují přijímat politiky, jež jsou více podložené vědeckými poznatky, názory občanské společnosti a hlasy lidí, kteří mají se závislostí zkušenosti.
Podpora a prosazování tvorby politik založených na vědeckých důkazech je neustálým bojem proti odporu ke změnám, neznalosti a nepoctivosti, postpravdám a falešným zprávám. Je zásluhou Evropské unie, že zřídila Agenturu Evropské unie pro drogy s novým a rozšířeným mandátem, který je v platnosti od roku 2024.
Bylo pro mě velkou ctí a privilegiem působit jako výkonný ředitel agentury a přispívat k budování spravedlivější a efektivnější Evropy pro její občany, rozhodovací orgány i osoby užívající drogy a jejich rodiny.
Odcházím z této funkce s přesvědčením, že agentura EUDA je připravena plnit své nové poslání, a věřím, že moje nástupkyně Dr. Lorraine Nolan úspěšně povede agenturu k překonání dalších výzev a dalšímu rozvoji. Z osobního hlediska budu i nadále podporovat úsilí o budování bezpečnější, zdravější a odolnější Evropy a upřímně děkuji všem, kteří se na tomto společném poslání v uplynulém desetiletí podíleli.
Ke stažení
Final statement by Alexis Goosdeel PDF


