Navigace

  • o nás
  • informace
  • pomoc a podpora
  • publikace
  • jste závislí?
  • mapa webu




mapa pomoci

mapa pomoci Karlovarský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Plzenský kraj Jihočeský kraj Vysočina Jihomoravský kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Královéhradecký kraj Hlavní město Praha Středočeský kraj Středočeský kraj

login

kalendář akcí

PoÚtStČtSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

links

anketa

Pěstování konopí pro léčebné účely je v ČR

Výsledky ankety

novinky odjinud

mapa webu

 

drogy-info.cz / Info / Monitor / Zahraniční média / Fetální alkoholový syndrom u adoptovaných ze SSSR

Řada dětí adoptovaných z východní Evropy trpí vrozeným poškozením z alkoholismu matky

Studie 71 dětí, adoptovaných do Švédska z Ruska a dalších zemí bývalého SSSR v letech 1993 -97, nalezla u 52 % z nich zdravotní poškození, plynoucí z předporodního vystavení značným dávkám alkoholu. Na podkladě článku z květnového čísla vědeckého časopisu Pediatrics o tom přinesla zprávu agentura Reuters.
Původně publikováno: 20. dubna 2010
Původní název hlavního zdrojového článku: Many Adopted Kids from Eastern Europe Have FASD

Výzkumníci ve švédské studii zjistili, že 30 % dětí trpí fetálním alkoholovým syndromem (FAS), dalších 14 % částečným alkoholovým syndromem a 9 % vykazuje vývojové vady nervového systému, spjaté s užíváním alkoholu matkou v těhotenství. Ve Spojených státech, které byly zvoleny jako referenční vzorek, trpí příznaky jakékoliv poruchy z předporodních účinků alkoholu jen necelé jedno procento dětí.
Autoři studie pro Reuters sdělili, že nechtějí v žádném případě odrazovat od adopcí dětí z Východní Evropy. „Výsledky této studie jen podtrhují nebezpečí a rizika poškození dětí, které jsou vystaveny během těhotenství vlivu alkoholu, a také důležitost veřejnozdravotních intervencí, které dokážou budoucím rodičům pomoci vyhýbat se alkoholu,“ zdůraznil vedoucí výzkumu Magnus Landgren.
Fetální alkoholový syndrom (FAS): soubor poruch, které se často objevují u dětí, jejichž matky během těhotenství požívaly alkohol v nadměrných dávkách. FAS zahrnuje malý vzrůst dítěte, deformity obličeje, neurologické poruchy včetně snížené inteligence a další příznaky. Doporučení nejsou jednotná: např. Ministerstvo zdravotnictví USA doporučuje alkohol v těhotenství nepít vůbec, obdobná britská instituce považuje za přípustné 2-3 dcl červeného vína týdně.

Publikováno: 09.05.2010
Aktualizováno: 17.12.2010